tisdag 4 oktober 2011

Rats - Night of Terror - 1984



Bruno Mattei och Claudio Fragasso strikes again! Och med det så vet de flesta av er säkert vad som väntar då. Den här gången är en gammal favoritgenre som är korsad med en annan favoritgenre nämligen Efter-Bomben genren korsbefruktad med djurskräcksgenren. Resultatet är däremot en helt annan femma för det här är verkligen inget som ska ses såvida man inte är på rätt humör för det är skrämmande uselt. Dialogen som håller vanlig Fragasso-standard är skrattretande tafflig medan effekterna är till filmens fördel.

Storyn den här gången kretsar runt ett hårt gäng knuttar som lämnat underjorden bakom sig för att åter leva i det fria som sina förfäder gjorde innan bomben small. Nu kommer de till en öde stad där de förskansar sig i ett stort hus med en massa konserverad mat, friskt vatten och en stor del råttor. Först är det inte till något besvär men snart nog då börjar de falla bort en efter en och råttorna ser ut att vara orsaken till det. Trots det så väljer de att hålla sig kvar i huset och barrikadera sig där. Vad nu det hjälper mot råttor som äter sig igenom allt.

Efter som det ska handla om råttor så har de valt att använda sig av levande sådana här som i sin tur stampas, bränns, skjuts, krossas och fan vet allt i filmen.  De bästa scenerna är de när vi får se de handgripligen kastas in på skådespelarna och man ser benen på den som gör det i bakgrunden. Försök bara att hålla er vakna så ser ni det själv för att hålla sig vaken under Rats - Night of Terror är inte det lättaste. Som tur är så är agerandet från Richard Raymond aka Ottavanio Dell ´Acqua som varit med i fler italienska filmer än jag orkar dra upp här samt är ansvarig för att vara det ruttnande huvudet på postern till Fulci´s Zombie, Geretta Geretta, Massimo Vanni och Gianni Franco med flera så överdrivet att de verkligen får jobba för sina slantar här. För råttorna är totalt ointresserade av att agera i en Mattei/Fragasso-film så någon får allt styra upp eländet.

Ska man vara ärlig så är det verkligen ingen vidare film för det märks tydligt att råttorna är totalt ointresserade av hanterandet av dem och ser mer rädda ut än de som ska föreställa vare det för dem. Jag finner mig själv kolla in hur lång tid det är kvar fler gånger än jag kommer på mig själv med att ha kul åt filmen. För kul åt den har jag inte utan snarare stör jag mig mer än skrattar åt de inblandades handlingar i filmen för det är ingen logik i dem.

När det kommer till budgeten så är den inte speciellt hög då ett trasigt däck ska föreställa att alla är det medan det är klart som korvspad att fallet inte är så. Vilket är underligt för Mattei ser till att dryga ut den lilla budget han har med stor resurs för filmen börjar bra med ombyggda fordon och en relativt stor ensemble och lokalerna de uppehåller sig i är allt utom taffliga. Jaja, jag vet inte men dumt är det vilket som. Nu är det inte första gången jag ger mig på det här "mästerverket" för allra första gången var via VIPCO`s Strong Uncut Version på DVD som jag gav alldeles för mycket för och hade ett omslag som bestod av extrem närbild av en råttas käft med tillagt fuskblod på tänderna. Så här såg det ut:

Kolla in gaddarna!

Och bara av den upplevelsen borde ha fått mig att inte upprepa det idiotiska köpet för filmen är precis lika dum som första gången jag såg den och jag framstår som den idiot jag egentligen är som inte bara en gång kastat ut pengar på den här filmen utan två gånger till och med! Så lär av mitt misstag och betala inte för den här upplevelsen mer än en gång om ni ens ska göra det.

2 kommentarer:

Dead Moon Night sa...

Detta är den enda filmen i boxen Djävla Djur jag inte orkat ta mig igenom, och jag orkar ta mig igenom det mesta tex Tentacles, det andra bottennappet på dvdboxen: Recension av den här, tillsammans med ett gäng fan så mycket bättre filmer:
http://deadmoonnight.blogspot.com/2011/05/undervattenskrack.html

Weekend Video sa...

Tentacoli är förrädiskt tråkig såpass så att man vill dränka sig av dess tempo.

Rats - Night of Terror bör du i alla fall ge en chans för den är avsevärt bättre än Tentacles. Dock är jag i det fallet grön av avund på dig efter som du redan avhandlat den filmen medan jag nu har den framför mig!