söndag 21 mars 2010

The Reptile - 1966



Nu är detta inte den bästa Hammer jag sett men det förtjänar fullt sin plats i samlingen för det är ju en Hammer och en filmsamling utan minst 20 av deras filmer i den är ingen äkta samling för det bolagets inflytande på skräckfilmen är odiskutabel tycker jag. Storyn här är den att ett par ärver plötsligt ett hus eller stuga, vilket man nu föredrar, på landsbygden efter att mannens bror plötsligt dött under mystiska omständigheter. Väl på plats så upptäcker de, precis som vanligt, att allt inte är vad det borde vara och att det kanske inte står riktigt väl till på det stora grannhuset som det borde göra. Något eller någon springer runt och dödar folk på det mest underligaste vis och tar man bara en titt på postern som omslaget på filmen och dess titel så fattar man relativt snabbt och lätt vad det nu kan vara som härjar i trakten.

Fans av The Plague of the Zombies bör känna igen sig här för dessa två filmer är filmade back to back och delar flera set i filmen. Ställd mot Plague så är detta en tråkigare film även om denna har sina stunder fast de är rätt få. Stämningen är trots filmens sävlighet fin och vi får ju Michael Ripper att njuta av. Vi får även Jennifer Daniel som var med i The Kiss of the Vampire. En film som denna då har mer gemensamt med då de båda är rätt sega ärligt talat. Men är suget där för en osedd Hammer och denna står orörd i hyllan så kan den duga för hur ofta ser vi filmer om ormkvinnor i dag som inte är gjorda av Ken Russell?

2 kommentarer:

khenrikm sa...

Hammerfilmerna blev länge förbisedda av mig, men jag är en stor gosse nu och har insett vilket inflytande dom har haft.
Dock är det inte ofta jag kommer i kontakt med dem, och det känns väl lite som om man borde fokusera på de mer välkända som man inte sett innan man ger sig på ormkvinnorna...

Weekend Video sa...

Det rekommenderar jag nog att göra för det finns så mycket bra att avverka där innan du ger dig i kast med denna :D