fredag 12 februari 2010

Hora - 2009



Ännu en norsk skräckfilm som drabbar oss och som är menad att sätta Norge på kartan över rape & revenge-filmer. I genren platsar den men hamnar fan inte på min lista för usel är den att det är skrämmande. Här snos det friskt från filmer som The Last House On The Left, I Spit On Your Grave, Thriller, Evil Dead och till och med Änglagård blir indragen i detta "epos". Storyn är den gamla vanliga. Ung dam åker ut på ödslig gård och blir trakasserad av de lokala idioterna. De våldtar och skändar och hon hämnas. Inget nytt och framför allt inget underhållande eller bra. Det är rent ut sagt skit helt enkelt.

Vi får knivhugg i vaginor i full närbild i de inledande minuterna vilket jag fann rätt osmakliga faktiskt. Vi får anala våldtäkter som klipps ihop med blödande en rektum bara för att vi ska fatta och även närbilder på kukar som kapas. Vi får en helt korkad scen där bruden kapar en hagelbössa med en fogsvans och sedan bryter den i bästa Ash-stil. Sen får vi se hur hon drar en av gärningsmännen efter bilen i bästa Thriller-stil osv... Allt är kopierat och det blandas med taskiga effekter och uselt agerande. Till och med den bästa scenen i I Spit On Your Grave får sin kopia här bara det i lite annorlunda utförande och inte ens i närheten så effektiv.

Visst är hämnden det som är mest underhållande i denna sortens film men här är den bara korkad. Gärningsmännen är tre idioter varav en är utvecklingsstörd och jobbar i en affär där han kollar på våldtäktsfilmer, där är kopplingen till Änglagård. Samma sak förekommer där fast det är porr han kollar på. Huvudrollsinnehavaren är totalt fantasilös och tillbringar de första 35 minuterna med att glida runt i en morgonrock, visa upp sina skitiga fötter, dricka vin och röka och ger mig ingen som helst anledning att skänka henne sympati. Att hon sedan efter ett antal våldtäkter bestämmer sig för att föra upp ett rör i vaginan för att ta hämnd fattar jag inte heller meningen med. Jag hade själv varit allt annat än upplagd för det efter en sådan upplevelse.

Nej, detta var verkligen inget annat än slöseri från min sida och de som gjorde eländet och tillsammans med Sorority Row det sämsta jag sett i år.

Editerar lite nu:

Förutom allt ovan så är detta en grymt tråkig, ful och förvånansvärt seg film med taskigt agerande och hemsk musik. Så gör er själva en tjänst och se någon av de klassiska filmerna i genren i stället för detta dravel eller helt enkelt se en film med Debbie Gibson. De är inte värre än detta bottennapp.

6 kommentarer:

Ninja Dixon sa...

Heja! En härlig sågning! :D

Weekend Video sa...

Ja va fan. Jag blev förbannad helt enkelt på skiten hahaha

khenrikm sa...

Problemet är att när du hatar en film så skriver du en passionerad sågning och då vill man se filmen ju! Men jag tar dig på orden och hoppar över denna faktiskt.

Ninja Dixon sa...

I det här fallet så betvivlar jag inte Lizzards ord ett ögonblick. Den här filmen kommer aldrig innanför min dörr!

Weekend Video sa...

khenrikm:
Det har jag aldrig tänkt på men det stämmer säkert :D

Ska slänga upp lite ordentliga grejor i stället för detta tramset sen. Har The Last House On The Left, The Last House On The Beach ( La Settima Donna) och I Spit On Your Grave liggandes så där har du riktiga grejor att se fram emot ;D

Fred:
Tackar för förtroendet där och du missar faktiskt inget av värde. Endast de som finner porrscenerna i Thriller njutningsbara kan få ut något av denna.

khenrikm sa...

La Settima Donna har jag och det är inget jag har sett om, men den var värd *en* titt i alla fall.
I Spit On Your Grave är ju en klassiker dock :D