tisdag 16 februari 2010

Deadly Game - 1991



Här har vi en smart, cool och förvånansvärt våldsam tv-film som överraskade mig totalt och jag vill minnas att jag sett den för för många år sedan. Den fanns även på svensk vhs med ett liknande omslag och vad som förvånar mig rejält är det att alla verkar hata denna filmen något rejält. Att pajasarna på IMDB sågar är inget som förvånar för de har noll koll men att man till och med på Filmdelta springer på liknande korkade inställningar till denna överraskade mig faktiskt men egentligen så borde man inte bli förvånad för folk med taskig smak är där precis överallt och det värsta är det att de gör sitt bästa för att göra sig hörda med. Men så nu är det upp till mig att bevisa hur jävla fel de har i sitt "proffstyckande".

Ett gäng personer som aldrig träffats förr bjuds in till en ö för att de blivit erbjudna ett stipendium eller något sådant. Var och en av dem tror de är ensamma om det och alla av dem är i våldsamt behov av pengarna. Vad de inte räknat med är att allt är bara en fasad för att locka dit dem och huvudpersonen som styr det hela har minst sagt ett horn i sidan åt var och en av dem och nu skickas de ut för att jagas som djur på ön. Klarar de sig till andra sidan så får de åka därifrån med alla pengar de finner under sin färd mot friheten och hinner de inte dit så dör dem på plats. För jagade blir dem och det blir dem direkt. Under tiden som jakten pågår så dyker det upp situationer som förklarar de olika personernas relation till deras jägare och vilket orätt de kan ha orsakat honom.

Det är spännande, våldsamt och intensivt här och även om det kanske inte är ett kroniskt skjutande så är det tillräckligt med spänning för två filmer. Allt är välgjort och miljöerna är en härlig skog på hösten så det är kallt, skitigt och jävligt för de som tvingas ta sig fram i vegetationen. Thomas J. Wright som regisserat har full koll på läget och dukar upp till ett fint bord med bra aktörer som Michael Beck, Roddy McDowall, Mitch Ryan, Marc Singer som är verkligen underhållande här och den vackra Jenny Seagrove. Alla sköter sig fint och vi får till och med en fet flashback från ´Nam som jag uppskattade en hel del för den var för härlig helt enkelt men det tycker jag alltid om sådana.

Filmens styrka förutom de som är med i den där ingen känns felplacerad är det att den börjar så gott som direkt och släpper inte på gasen det minsta och för att just vara en tv-film så är jag förvånad över dess våld. Vi får deformerade ansikten, en tjusig och väldigt fyndig halshuggning, lite squibs, hundattacker och allmänt hårt beteende och rivaliteter som det hör till när det är stora summor med i handlingen. Med andra ord, precis allt sådant som man inte väntar sig i en tv-film. Och gällande göken på Filmdelta, han tyckte detta var "Åttioelfte "Den sista färden-plagiatet". Meningslöst, korkat och tröttsamt." Fast killen recenserar film för Café och Aftonbladet samt är ansvarig för stolpskottet Sleepwalker så hans åsikt är inte värd så mycket i mina ögon. Det intressanta är det att han gav även en 1:a till Lake Placid så det säger nog det mesta bara det om hans smak...

I mina ögon är detta en fin mix av Rituals och Surviving The Game och gillar man dem så bör man verkligen kolla upp denna för det är den verkligen värd trots alla "proffstyckare" och andra förståsigpåare där ute för de har som vanligt ingen koll på vad de yrar om. Vill ni se en bra film med fin action, spänning och härlig skogsmiljö så är detta filmen för er. Själv kan jag inte rekommendera den tillräckligt för en bra film ska ses, så är det bara och detta är fanimej en sådan. Gå och se!

2 kommentarer:

Fredrik sa...

"Deadly Game" är mycket riktigt en skön variant av "Most Dangerous Game" och alla dess varianter ("Hard Target", "Surviving the Game" etc.). Det var länge sedan jag såg den (VHS-tiden) men jag har bara goda minnen av den.

Weekend Video sa...

Most Dangerous Game är en pärla annars i denna genre och hur fan kunde jag glömma bort att nämna den?!

Tack för påminnelsen och framför allt är det kul att det är fler än jag som gillar denna :D