lördag 16 januari 2010

The Lamp - 1987



Här har vi ett fint exempel på hur kul amerikanskt 80-tals skräck kan vara. Ett lite otydligt slut, härliga latexeffekter, skådespelare som ska föreställa tonåringar som själva var i den sitsen 20 år före de gjorde sin roll här, bra flyt i story som tempo och en härlig stämning. Ett det är en sådan film som börjar lite småtaskigt med tre low lifes varav en av dem är en tjej/kvinna med taskig inställning till kvinnosläktet, komplett med mikrofondipp i bild, som ska råna en dam och det är lite sisådär med agerandet men det slutar såklart med blodbad och från det så kan det bara gå upp. Jag kom faktiskt på mig med att gilla denna riktigt skarpt!

Storyn flyttas senare till ett museum där just lampan som det handlar om släpper loss det som döljer sig i den för det är en magisk lampa det handlar om här och detta är inte en sådan gentleman som uppfyller tre önskningar åt en utan han sprider bara död, pina och elände och i värsta fall så säljer han bilar med. Museets chef´s dotter drar med sig pojkvän, polare men
även ett hämdlystet ex för en natt av het sex, skvaller och allmänt dåligt leverne. Men det blir något helt annat i form av våld, sadism och flygande objekt och en livs levande ande som uppenbarar sig i slutet.

Effekterna är härligt old school här med massor av rött blod, slaggprodukter i det närt det stänks på väggar och ett stor gummimonster i slutet för att gestalta anden som vi får se en stor del. Våldet är fint och kanske inte alltid i bild men vi får se resultatet strax efter så det gör inte så mycket. Själv såg jag denna på vhs för många år sedan och det var en helt sönderklippt version som inte gjorde någon rackare glad. Då detta var på det glada 80-talet och den rekommenderades av brorsan så var frågan direkt om den var klippt snarare än om den var bra. Okunnig som han var så svarade han att det var den nog inte och givetvis var där inget kvar att se i den. Vilket har stannat i minnet i alla år men nu är den sedd i sitt rätta skick och det är en skitkul film med härliga effekter. Precis så bra som man ville den skulle vara för så många år sedan men bättre sent än aldrig. Eller hur?

10 kommentarer:

Mikael sa...

Är det den filmen där ett skelett biter av fingrarna på en snubbe? I så fall måste jag ha sett en sönderklippt version, ty jag kommer inte ihåg några fler grafiska våldseffekter. ;D

mamoulian sa...

Jo, så är det väl... Och en mumifierad gammal käring köttar en i fejan... Den här var väl ganska kul, men mycket länge sen man såg... på en gammal vhs från nåt Abu Rami-hak typ...

Ninja Dixon sa...

The Lamp är en bra och kul liten rulle, önskar bara att det fanns ett BRA dvdsläpp av den.

Jag minns den som blodig och fylld med effekter, men det enda riktigt grafiska jag kommer ihåg är fingrarna som blir avbitna.

khenrikm sa...

Någon borde göra en film om onda lågenergilampor. Jag hatar dom jävla kalla sakerna. Jag förutspår brasvideons nedfall och nya dvds med 2 timmar hederlig gammal 40W !

Mr_v sa...

Gammal VHS-klassiker det här som man tummade på många gånger hos uthyraren innan den fick följa med hem. Gjorde inget gigantiskt intryck då, men vi snackar ju över 20 år sedan här. Blev väldigt sugen på att se om den, kanske som en double-feature med 80-talets kanske kuligaste skräckis, the gate.

Weekend Video sa...

Das ulv:
Fingrarna ryker, vi får en rätt rå huvudvridning i mask och lite annat. Ställd mot dagens filmer så är den tam men dåtidens mått så blev jag så förvånad över dess grafiskhet. Speciellt med tanke på minnena av den :D

M-baby:
Dina mörka gömmor skrämmer de flesta ;D

Fred:
Ett fint släpp här behövs verkligen här :D

khenrikm:
själv saknar jag den gamla goda tiden när man var män, kvinnor kvinnor och vi alla bodde i grottor och delade på en grävling samt snöt oss i grannens senaste lemurpäls så starta mig inte! ;D

Mr_v:
Var verkligen The Gate bra? Mina minnen säger allt annat faktiskt fast de har haft fel förr :D

Mr_v sa...

ja, fy fasen, the gate är hejdlöst kul den! väldigt "banrvänlig" för att vara skräckis, men det får man ta. en heavy metal-platta som öppnar porten till helvetet, bara en sån sak!
fast det är ju rätt nostalgiska känslor man har till den gamla rullen också...

Mikael sa...

Just den där scenen med fingrarna använde jag i en samling med våldsscener för visning i klassen på gymnasiet, minns jag nu. På lärarens begäran, för att visa hur förkastligt det var med videovåld. Jag slängde givetvis in scener från The Thing med, varpå en tjej förfärat utbrast: "Det där var ju sinnessjukt", "Är benägen att hålla med", sa läraren. ;D Gamla goda, skrämmande 80-tal.

För övrigt vill jag minnas att en kompis hyrde The Lamp i Norge (vi gjorde många turer till Halden senare, för det fanns fler "obskyra" rullar där, även om merparten var klippta även där).

Ninja Dixon sa...

Fast jag måste tillägga att mikrofon-dopp inte behöver vara ett fel från filmskaparnas sida. Detta finns på nästan alla filmer, men vi ser inte det på grund av att biografpersonal, scanningspersonal osv osv korrigerar hur mycket vi ska se av filmen.

Jag kommer ihåg hur vilka FETA mikrofon-dopp det var i Det Sjättet Sinnet på bio. Man såg hela boom-operatorn t ex :)

Weekend Video sa...

Mr_v:
Låter som det är det dags att återvända till den då :D

Der ulv:
Härligt med sådana återblickar :D

Fred:
Var samma med Extreme Prejudice på vhs i scenen där Nolte och Boothe pratade vid i öknen, riktigt jobbigt att se hahaha