fredag 25 december 2009

I Am Legend - 2007



Richard Mathesons bok med samma namn som denna version har inte bara stått som grund för denna filmatisering utan även för The Last Man On Earth med Vincent Price och The Omega Man med Charlton Heston samt The Asylums I Am Omega med Mark Dacascos vilken iofs är en ripp off på denna som i sin tur är remake på de andra två filmerna. Hur som haver. Alla är baserade på boken i alla fall.

Här är det precis samma som i de andra bara det att det är Will Smith som är ensam, tror han. Miljöerna är snygga och tempot är fint. Storyn är välkänd så har man sett de andra filmerna så kan man denna direkt. Actionsekvenserna, de få där är, är välgjorda de med men det som sänker denna hårt är de fruktansvärt dåliga mutanterna eller vad nu de är. De är cgi och fullständigt sketna på ren skånska. Ingen Hollywood skånska nu utan the real deal! Har man sett filmen mer än än en gång så stör man sig på dem bara ännu mer, det gjorde jag i alla fall så nu äger jag inte denna mer. Grabben fick den för han gillade eländet.

Versionen jag såg var med det ursprungliga slutet och sist jag såg den var med det alternativa slutet som var bedrövligt illa så jag förstår varför de behöll detta. Filmen hade även funkat så mycket bättre även om det varit med samma gökar som i Hestons version för de hade varit trovärdigare än dessa "monster". Visst, scenen med monsterhundarna var fräck men jag fattar inte varför Smith helt enkelt inte bara siktade in sig på den uppenbara ledaren direkt och avslutade hela grejen. Det var en sådan sak som sänkte denna tillsammans med cgi-mutanterna. Se hellre de andra versionerna än ödsla tid på denna, det är mitt tips. Inte bara är det överlägsnare filmer, de har betydligt mer karismatiska innehållshavare med.

4 kommentarer:

mamoulian sa...

Boken är riktigt bra iaf... Sen orkar jag inte Fresh Prince-Willie nåt mer, sen länge... ;-)

Weekend Video sa...

Boken ska jag ta tag i och har man Smith-feber så är det Bad Boys 2 som gäller! ;D

Plox sa...

Tycker första halvan av filmen är riktigt bra - sen spårar det ur fullständigt med de minst sagt b-iga mutanterna. Men jag är ändå svag för själva konceptet. Ska verkligen ta och se Omega Man nu under min ledighet.

Både tror och hoppas att den är strået vassare än Im Legend.

Weekend Video sa...

Det kan du allt räkna med även om den har vissa lustiga grejer för sig med.