torsdag 24 september 2009

The Last Match - 1990



Ung amerikanska blir ertappad med knark i tullen i någon bananrepublik och hamnar i fängelse. Pappa är stor fotbollsspelare och när han misslyckas med att få ut henne så kommer hela laget dit och bryter ut henne. Klädda i sina matchtröjor och lastade med vapen.

Låter upplägget intressant? Det gör det verkligen får jag säga men i händerna på Fabrizio De Angelis regi blir det bara skit. Usel budget och trots sköna namn i rollistan så blir detta bara en extremt tråkig och seg film. De Angelis är ingen vidare regissör, varken när det kommer till actionsekvenser eller personregi och han verkar bara satsa på att få ut en undermålig produkt och skörda vinsten än leverera något som går att se på utan att skämmas.

Martin Balsam, Henry Silva, Ernest Borgnine, Charles Napier visar sig bara som hastigast i filmen utom Borgnine som är med mest. Alla känns bara bortkastade här och hade det inte varit för just Borgnine så hade jag inte ens sett klart den trots det sköna upplägget. Musiken låter som det är en typ med instabilt psyke som har kommit över en gammal Hobbex-synth via blocket och sedan fått fria händer av Angelis för det är helt åt helvete jobbigt att lyssna på.

Inget att lägga varken tid eller pengar på för det är bara att plåga sig själv. Se hellre valfri romantisk film med Katherine Heigl i stället för det skiten får tiden att gå och inte som denna, stannar den. Och visst ja, filmen dummaste scen består av en fotbollsspelare som skjuter ner en helikopter med just en fotboll som han sparkar. I en annan film hade detta varit en kul scen men här är det bara pinsamt. Angelis, om du läser detta så vill jag ha tillbaka mina 90 minuter av mitt liv som du lurade mig att lägga på detta skräp!

3 kommentarer:

Jay sa...

dummaste scen består av en fotbollsspelare som skjuter ner en helikopter med just en fotboll som han sparkar.

Bara det gör ju att man vill se filmen, Låter mer underhållande än när Seagal skjuter ner helikoptern i Shadow Man

khenrikm sa...

Jag skulle precis skriva vad Jay sa. Men det känns ju överflödigt nu när han redan har gjort det...

Men jag tror jag fattar ändå. Och som du sa - i en annan film hade nog scenen varit kul. Fanny och Alexander, t ex, hade varit ännu bättre med en sådan scen.

Weekend Video sa...

Vill man ödsla 90 minuter av sitt liv på detta så varsågod men säg inte att jag inte varnade er.

Alla Bergman-filmer hade behövt den scenen men denna gjorde verkligen inte det. Och jag ser hellre Seagal göra det än någon klåpare i taskig frisyr och dålig accent.