lördag 22 augusti 2009

Dracula - 1973



Här är en film som nog inte många sett eller känner till. Dan Curtis Dracula med Jack Palance som just den sugande greven. Curtis är annars mannen bakom Dark Shadows och Kolchak, både som regissör som producent. Regissör till en av filmerna och producent till serien. Detta är precis som de, gjort för tv men det är inte dåligt på något vis för det.

Storyn är den gamla vanliga och Curtis har följt Stokers förlaga troget men kastat in lite eget i mixen. Det är slott, schäfrar som ska föreställa vargar, droskor, spindelväv och kistor. Blod är det rätt ont om men det förstår man när det är gjort för tv. Lite pålningar förekommer och det är överlag en rätt skön stämning. Palance har jag själv lite svårt för att ta till mig som greven då han ser mest irriterad ut men det är nog bara för man är så van vid honom i hans annars vanliga roller.

Överlag en intressant film som mer är en mysrysare än en skräckfilm, precis som många av Curtis andra filmer/serier. Känner man till Curtis och hans andra arbete så är denna att rekommendera för det är ett riktigt bra jobb de fått till här och Palance själv såg aldrig filmen då han tyckte han kom karaktären för nära. Vilket han avslöjar i en fin intervju på skivan, kort men verkligen intressant att se. Humor hade han med och det kommer fram här speciellt när han tar upp en eventuell kamp mellan honom själv och Dracula.

Själv tror jag att jag kommer att inhandla den vad det lider och den kommer att växa mer när jag väl kommit över min misstro mot Palance som Dracula. För det är en bra film och Palance gör en bra tolkning av greven och vampyrer är alltid kul att se, oavsett vem som spelar dem.

5 kommentarer:

Mikael sa...

Palance känns nästan lite rovdjursliknande i sin tolkning, kanske på grund utseendet och olika "grymtanden". Bra är han i alla fall. Denna film såg jag som liten, ihop med en kompis, och jag minns hur vi hoppade till varje gång när jycken hoppade in genom fönstret (vi spolade tillbaka flertalet gånger :D). Ville länge återse den och nu finns den givetvis i samlingen. En solid Dracula-film!

Weekend Video sa...

Det stämmer det med att han är mer rovdjur än en typisk vampyr. Just scenen med hunden är rätt oväntad så där hoppade jag till :D

mamoulian sa...

He-he... Det VAR denna trots allt - just denna Dracula som jag själv mindes så legendariskt från min stackars plågade barndom... Ja, nog för att vi är bröder alltid, men detta ... ;-D

khenrikm sa...

Ja, detta är min "förlorade" Draculafilm. Ack så ung och oskyldig lille khenrikm var när han såg denna som barn. Och var fanns föräldrarna?! Se bara vad den gjorde med mig - hänger på Lizzardkings blogg långt upp i vuxen ålder. Skamligt.

Weekend Video sa...

M-Baby:
Roligt att du fick det bekräftat då :D

khenrikm:
Värre saker än att hänga här finns. Tro mig ;D

Kul att du med fick klarhet i din "förlorade" film!