måndag 17 augusti 2009

Deadwood



Tv-serier is da shit när man har gott om tid och är sugen på något som varar längre än 90 minuter. Efter ha inhandlat Deadwood på impuls så var förväntningarna rätt låga men boxen var snygg så det räckte för mig. Men den sågs och gillades även om jag tyckte slutet var lite av en besvikelse. Då. Nu är serien omsedd och nu var det mycket bättre, lättare att ta till sig och slutet förstods denna gången. Men jag får erkänna att det blir allt lite tjatigt att höra ordet fuck repeteras in i det oändliga. Ordet fuck förekommer inte mindre än 43 gånger i det första avsnittet av serien och totalt förekommer det 2980 under seriens tre säsonger. Så det är inte konstigt om det till sist sitter i ens egen vokabulär. Ofrivilligt då alltså.

Vad som är styrkan här är karaktärerna som till råga på allt har funnits och är nästintill helt baserade på sina förebilder även om visa ändringar har gjorts. Min favorit är givetvis karaktären Al Swearengen, briljant spelad av Ian McShane. Inte nog med att det är en intressant karaktär men han är även seriens stora behållning. Det räcker han visar sig så vet man att något är på väg att hända och mina favoritstunder är när han diskuterar med Mr Wu. Det är storslagen underhållning. Men här syns många fler fantastiska skådisar som Brian Cox, alltid lysande, Brad Dourif bland annat gör sitt livs roll här som lägrets doktor och en annan karaktär som verkligen sätter sig är pastor Smith, mycket bra spelad av Ray McKinnon. Och fler är där, så många så det är svårt att namndroppa alla faktiskt. Det är välspelat, välskrivet och välgjort.

Så om detta lockar och ni inte är rädda för att det är för mainstream, inte tillräckligt obskyrt eller för att Michael Bay kan ha passerat inspelningsplatsen så ge detta en chans för det är en suverän serie. Och om man som jag gillar westerns eller dess miljöer så är det ytterligare en anledning att se denna serie. Tre säsonger gjordes och fler lär inte göras så det är bara att inhandla eller ladda ner, vilket ni nu än gör så hoppas jag ni kommer att bli lika förtjusta i serien som jag är.

Rekommenderas så fucking jävla fucking mycket!

8 kommentarer:

khenrikm sa...

Ian McShane i all ära men även Jeffrey Jones är ju också med och han är ALLTID bra.
Se bara fantastiska Ravenous och varför inte aktuella Ferris Bueller's Day Off.
Tim Olyphant gillar jag inte, men han är i alla fall bättre här än i Scream 2 eller Hitman.

Weekend Video sa...

1. Angående Jeffrey Jones:
"Och fler är där, så många så det är svårt att namndroppa alla faktiskt." Och ja, han är ALLTID bra.

2. Ravenous:
Har tänkt att se den ett bra tag nu och bara inväntat rätt läge så den kommer. Ferris Buellers... har jag aldrig gillat MEN den enda anledningen att se om den är just Jeffrey Jones som äger den filmen. Älskar när han beställer blomma till hunden och med allt som händer med den. Då menar jag när blombudet tutar och vad Jones gör då och när han han överlämnar blomman till vovven.

3: Olyphant:
Är jag inte heller glad för och har aldrig varit men som du skrev är han bra här. Fast denna gången så störde han inte mig lika mycket som första gången jag så serien.

khenrikm sa...

Själv är jag svag för när rektorn har upp- och nedfällningsbara solglasögon och hur deckarmusiken i bakgrunden vänder dramatiskt i takt med glasögonen. Seså iväg med dig nu och titta på Ravenous... ;D

Weekend Video sa...

Jag klarar inte av Broderick så kanske därför den filmen inte funkar för mig. Men nu var det många år sedan jag såg den men det får stanna vid det. Ravenous kommer kanske under dagen men först gäller Imperiet och då syftar jag inte på Thåströms glada gossar ;D

Plox sa...

Deadwood är fantastiskt, har sett två säsonger och har bara sista kvar nu. Synd bara att serien inte fick ett ordentligt avslut, får väl hoppas på någon avslutningsfilm likt Serenity/Firefly. =P

Weekend Video sa...

Kollar man upp bakgrunden och de verkliga händelserna samt personerna så förstår man slutet bättre. Det kan egentligen inte sluta bättre även om man vill det :D

Men det var tal om två stycken tv-filmer som skulle komma men Ian McShane har själv sagt i mars i år att "'Deadwood is dead'."

Seten har monterats ner och allt så serien är allt vi får vilket är synd för det var upplagt för en fjärde säsong men det blidde inget.

Plox sa...

Efter din recension blev suget stort efter sista säsongen, sagt och gjort tre avsnitt kvar nu av sista säsongen och FUCK vad bra det är! =)

Blir en skön fredag med Deadwood-avslutning. Ska försöka knåpa ihop något när jag är i mål.

Weekend Video sa...

Det får du verkligen göra!