måndag 11 maj 2009

Nochnoi Dozor - 2004



Eller Night Watch som den också heter på dvd är den första delen i en trilogi som ska avslutas i år. Hur det kommer att bli har jag ingen aning om dock tvivlar jag på den hinner bli klar i år. De andra delarna är Day Watch och Twilight Watch som nu är i produktion och det är den sistnämnde som är den avslutande delen. Handlingen här är simpelt berättat ytterligare en skildring av kampen mellan gott som ont, ljus och mörker. Men jag ger mig inte in på den utan det är enklast att se filmerna själv. Ryska som de är så kan man tro de ska vara som ryska brudar, tunna, platta och trista men dessa två filmer som är gjorda hittills är allt utom det.

Här får vi för åtminstone i den första filmen en enorm produktion för ynka 10 miljoner dollar, en summa som Nu Image ger till Seagal för en film som han knappt rör sig själv i och som Arnold knappt går av sängen för men ryssarna har kramat varenda krona ur dem pengarna och det är otroligt vad de har hittat på. Vi får allt från stora slag till shape shifters till fan vet allt. Shape shifters är att människorna här ändrar sig till djur i en enda tagning och allt sker i bild. En annan fantastisk scen är i slutet när vi får ett stort jävla slag på ett hustak!! Än en gång så är det enklast att se för sig själv. Vi bjuds på en fantastisk effekthistoria här och scenen med lastbilen i början har nog de flesta sett vid det här laget.

Skådisarna är okända för mig och de gör alla bra i från sig. Inga direkta tramserier utan det är en rätt invecklad historia som dukas fram och det är en del trådar som nystas fram här och i uppföljaren Day Watch blir de ännu fler så den tredje delen ska bli intressant att se. Mycket välgjort och bra tryck hela vägen gör detta till en fin introduktion till serien och nu ska det bli skoj att se Day Watch igen. Denna höll lika bra som första gången jag såg den så låter konceptet lockande så kolla upp dem!

6 kommentarer:

Tobias Thuresson sa...

Jag har somnat på 2 stycken filmer i hela mitt liv. The Matrix och så denna. Men huvudpersonen är en cooling.

Weekend Video sa...

Hmm, annars är det farsan som står för sovandet ;D

Jag tycker detta är en helt okej film med jäkligt bra effekter men jag kan förstå om man somnar till för det var jag själv nära och göra på nåt ställe.

Tobias Thuresson sa...

Ja men du ser. Mitten var seg. Snygg som attan dock, det ska erkännas.

Weekend Video sa...

Den blir lite dryg för det är så mycket som kastas åt en så man blir allt lite mätt och är man mätt så blir det att man nickar till ;D

Jocke Andersson sa...

Jag älskade ettan, och tyckte till och med att Daywatch var snäppet bättre. Men det tråkiga är ju att det verkar som om del tre kommer att vara engelskspråkig eftersom det har stoppats in en massa amerikanska pengar i den. Vi får hoppas att de spelar in den på ryska och dubbar den för amerikanskt bruk...

Weekend Video sa...

Läste det med, en del av charmen är det ryska talet så detta är tråkigt i så fall. Ska snart ge mig på Day Watch så det ska bli skoj att se om denna fortfarande :D