torsdag 14 maj 2009

Hard To Kill - 1990



När man blir sugen på lite underhållningsvåld på kvällskvisten efter en hård dag på sofflocket så är Seagal ett fint val. Och just Hard To Kill har jag aldrig varit förtjust i då jag de få gånger jag sett den tyckt den varit seg och lite långrandig. Men jag tänkte ge den en chans och det ångrade jag inte alls, det enda jag ångrade var att jag inte tidigare insett dess storhet. Den är inte på min topp 5 med honom men den är inte utanför min topp 10 heller. Han har gjort så mycket att man har lite svårt att skilja guldet från silvret emellanåt och hans nya titlar är verkligen intressanta så det blir svårt att få till en rättvis placering för denna, men bra det är den verkligen.

Här spelar i alla fall Seagal Mason Storm, en snut givetvis, som blir nedskjuten, familjelös och felaktigt anklagad för både det ena som det andra för att han kommit något stort på spåren. Han hamnar i koma i 7 år innan han vaknar upp och då jävlar i havet får de skyldiga betala!

Seagal är här ung, smärt och stilig. Han utstrålar förtroende och stora cojones och han drar inte sig för att ta för sig heller. Kelly LeBrock som spelar mot honom nöjde sig inte bara med det utan de fick till det med och det funkade fint tills Seagal bankade på hembiträdet eller någon annan avlönad i hushållet. Här är hon fin och riktigt trevlig att titta på. Seagal lever jävel här och bryter både armar som ben i sin jakt på hämnd och scenen när han tar hämnd för frugan är guld. Repliken han följer är klassisk som den är brutal: Heres from my wife. Fuck you and die!

En annan goding är denna till en person som snart nog kommer att få släppa på sina personliga hämningar rejält när det gäller sex:
How do like this, Vernon? I'd like to kill you so bad I can barely contain myself. But I've been thinking, death is far too merciful a fate for you. So what I'm going to do is put you in prison. A nice petite white boy like you in a federal penitentiary... now let me just put it this way, I don't think you'll be able to remain anal-retentive for very long.

Inga kommentarer: