torsdag 14 maj 2009

Full Metal Jacket - 1987



Stanley Kubrick är ingen favoritregissör hos mig och det bästa han har gjort är sin version av The Shining. Full Metal Jacket börjar bra och sedan mitt i när den byter planhalva så rasar den totalt. Vietnam-delen funkar inte direkt för mig för det blir så långsam och seg så det blir tråkigt och att det sedan är inspelat i London förtar en stor del av nöjet för mig med. Jag vill se djungel, inte ruiner och influgna palmer mitt i Östra London.

Den första delen med grundträningen är brutal och det visar sig att de två kombattanterna i filmen, R. Lee Ermey och Vincent D´Onofrio, är det som driver det hela framåt. Kameran är som klistrad på dem och just Emrey kom egentligen in i filmen som teknisk rådgivare och för att drilla skådisarna. Men han gled in på kostymförrådet och kom ut som drillserganten från helvetet och fortsatte på den linjen utan vara tillfrågad så till sist så fick han rollen i filmen som redan var tillsatt av en annan lirare. D´Onofrio lade på sig 35 kilo för att komma upp i rollen som Pyle och han är makalös här och till och med Ermey säger att det är han som gör filmen vad den är. Man skiter i de andra skådisarna för det är bara Emrey och D´Onofrio som man intresserar sig för.

Den andra delen som utspelar sig i Vietnam är bara utdragen och seg fast det börjar rätt kul men blir bara segare och segare och till sist så vill man bara spola. För min del så slutar filmen efter grundträningen och det spelar ingen roll egentligen hur mycket squibs de öser på med och skottlossningar, det blir inte roligare. Kanske det är jag som inte ser vad alla andra ser i den eller så är jag inte pretentiös tillräckligt för uppskatta denna fullt ut men jag ser hellre om War Bus eller varför inte Phantom Soldiers i stället för denna. Kanske det säger mer om mig än filmen, de filmerna, men det är sån jag är. Det behöver inte vara djupt eller invecklat för jag ska tycka om det, det hjälper visst gör det det men det måste vara underhållande med. Inte tråkigt och ointressant som denna blir efter just halva filmen.

2 kommentarer:

mamoulian sa...

Håller med helt och hållet, bror! Det är efter D'Onofrio och Ermey som filmen faller ihop - det är de som håller uppe den... Jag kommer aldrig glömma Gunnery Sgt Hartman urdampade slogans ;-D

Weekend Video sa...

Det kommer inte dem som gjorde filmen heller att göra, de stod inte med i manuset utan han drog dem ut sitt eget minne efter hans egen tid som just drill sergeant i marinkåren hahaha