torsdag 7 maj 2009

Driven To Kill - 2009



Seagal är tillbaka och så är även mina förväntningar efter den eminenta The Marker och den fina Kill Switch. Against The Dark ser jag inte som en direkt Seagal-film men denna är i klass med de två första så än ska vi inte räkna bort honom!

Seagal är en fd ryss gangster som nu sadlat om och blivit författare som plötsligt finner sin ex-fru mördad och sin dotter nära på det samma. Dottern göms undan på ett sjukhus och Seagal tar med sin motvillige svärson på hämndturné. De gamla takterna sitter fortfarande i och han skyr inga medel för att komma sanningen och mördarna på spåren.

Bättre än Urban Justice som jag tror har en fanbas mest pga de enorma squibsen där finns för annars är det ingen direkt av hans bästa. En okej film på alla vis men långt i från toppen. Denna däremot lägger sig strax under Kill Switch och det är ett bra betyg. Tyvärr så har Seagal en tendens att mumla och när han i kombination med rysk dialekt i denna gör just så så blir det nästintill omöjligt att förstå vad som sagts och sägs. På den version jag såg så fanns ingen text så man kunde inte följa med i själva dialogen men detta är inte den första filmen man ser med honom så man har en rätt klar bild om vad den kommer att handla om. Och till skillnad från postern som vill antyda att det utspelar sig i Ryssland så utspelar denna sig helt i USA.

Gott om fina squibs här med och härligt mangel av gubben som inte har någon synlig body double här och verkar sköta dialogen själv med, det lilla man kan tyda av den. Lagom tempo, sköna bad guys och ett skönt slut på ett sjukhus som kommer att inverka lika hårt på primärvården som Hajen gjorde för strandlivet på 70-talet. Så Seagal är tillbaka i fin form och jag hoppas verkligen han fortsätter så här bra för jag är fullt nöjd i alla fall!

Inga kommentarer: