onsdag 20 maj 2009

9 Rota - 2005



Är mer känd som The Ninth Legion eller 9 Kompaniet här i gamla Svedala och är en rysk krigsfilm som handlar om kriget i Afghanistan och just det 9 kompaniet där och nu pratar vi inte om Colin Nutley här. Man kan mer jämföra denna med de amerikanska krigsfilmerna typ Plutonen och Hamburger Hill och varför inte Kubricks Full Metal Jacket. Men denna är på en helt egen nivå åtminstone för mig den bara består av ryska skådespelare, endast rysk dialog och då blir det desto svårare att fatta vilka som inte kan leverera sina repliker utan att haka sig fram. Men samtidigt så blir det att man kan slappna av på ett helt annat sätt. Man behöver inte sitta och leta efter ansikten man känner igen, missar om man nu går i gång på leta sådant, taskig dialog eller kassa skådisar för man har ingen aning om vilka de är eller hur de betett sig i andra filmer. Perfekt med andra ord om man bara vill slappa lite och bara njuta av krigets vansinne.

Och vansinne är det gott om här. Vi får många fina lugna scener som blandas med hårda krigsscener, makalöst landskap, ett bra soundtrack, hårda militärer, stridsvagnar och lite afghanskt lantliv. Budgetten måste varit hög för de kastar in precis allt här från stastister till flygplan, till tanks till helikoptrar till en hund. Till skillnad från den tyska Stalingrad så är detta en mycket bättre och jämnare film även om upplägget är det samma. Med en speltid på 135 minuter så tycker man det borde bli lite avslaget tids nog men se, det händer inte. Vi bjuds på ett bra flyt och en säker regissör som vet precis hur det ska läggas upp och det är det inte många som har koll på att göra i dag faktiskt så tiden slinker i väg som en biltjuv med ens bilstereo en måndag morgon precis innan kneget man ska till.

Jag gillar denna för det är en bra film som håller och jag har återkommit till denna flera gånger men nu så kom tiden när det var dags att inhandla den och det ångrar jag inte. Den svenska utgåvan må vara lika tråkig som Transporter 3 men DTS-spåret där är på är guld värt och blir jag inte vräkt efter denna titten så lär jag aldrig bli det, den saken är säker! Rekommenderas till alla som vill se en bra krigsfilm och något man inte direkt sett för. Kanske inget nytt i krigsväg men i miljö och i skådespelarväg och det säger en del bara det annars.

5 kommentarer:

Khenrikm sa...

Jag är inne på att titta på MER rysk film. Jag kan inte låta bli att gilla Ryssland för allt vad det är. Därför vill man se filmer som denna, eftersom Stalker bara går att se ett begränsat antal gånger. Tack för tipset! Fram för mer rysk film! /khenrikm

khenrikm sa...

Och titta! Om man läser lär man sig att man kan skriva in sitt namn så man inte behöver sätta det efter texten!! Wooh!

Weekend Video sa...

Äntligen kom han på det! Woho! ;D

Stalker har jag inte sett men det blir att kolla upp då. Gillar du rysk film så kommer du nog inte bli besviken då!

Daydreamer sa...

Denna filmen gillar jag, intressant skildring av kriget i Afghanistan. Påkostad.

Ang mer rysk film så kan jag rekommendera War. Riktigt bra!

Weekend Video sa...

Får kollas upp! Tack för tipset :D