torsdag 14 maj 2009

10 To Midnight - 1983



Blev sent i går och tänkte, jag slänger på lite Bronson för att avsluta kvällen och stilla somna i på soffan. Men i helvete heller. Jag var klarvaken till 02.00 pga denna jäkla film! Trodde verkligen inte den höll så bra som den gjorde men det gjorde den och fan vad bra den är!

Bronson spelar en av alla sina otaliga snutar i sin typiska frisyr som han lade till med i sina Cannon-filmer. Hjälmaktig med grå slingor i luggen, en tidig förebild till Jay Leno där visst. Han jagar en seriemördare som slaktar tjejer men som endast penetrerar dem med kniven och snart nog är han efter Bronsons dotter och det tolererar Charles inte alls. Mördaren här är tydligt baserad på Ted Bundy och hans framfart bland unga damer och det har inte slagit mig förrän nu, konstigt nog. Dock våldtar inte han dem i filmen utan det antyds att han ska vara gay så det är väl det som skiljer dem åt. Men annars är det samma som Bundy. Karaktären ska visst också vara baserad på seriemördaren Richard Speck som inte är lika "känd" som Bundy men som slaktade ett gäng sköterskor.

Bronson tycker jag vara på god vigör här och verkar trivas i rollen som Kessler, hans dotter spelas av Lisa Eilbacher som dök upp här sist i Leviathan. Andrew Stevens spelar Bronsons partner och var med här senast i Death Hunt. Gene Davis som var med i Cruising som även den dök upp här spelar den obehaglige mördaren och gör det riktigt bra, han stör verkligen en och Geoffrey Lewis dyker upp som slemmig advokat, han är skön i den rollen som fan.

Detta är en av de otaliga filmer som man hyrde med jämna mellanrum som yngre, spelade ingen roll utan var den inne så åkte den med hem. Precis som First Blood, Shark Hunter, Det Grymma Svärdet, Jättehajen - Vindsurfarnas Skräck mfl.. Man visste precis vad man fick och blev inte det minsta besviken. Och slutet är en klassiker här, inget snack om saken. Det blir inte mer Bronson än så här, så är det bara!

Klassiker!

5 kommentarer:

Stefan sa...

Hard stuff! Såg den också ett antal gånger på 80-talet och den gjorde mig aldrig heller besviken vill jag minnas. Kanske läge att se om den nu. Schyssta recensioner du levererar!

Weekend Video sa...

Det tycker jag verkligen att du borde göra då :D

Tack för du läser och ännu mer tack för att gillar vad jag skriver!

Stefan sa...

Varsego, men man hinner knappt med i recensionssvängarna. Är ju ett knippe nya recensioner varje gång man surfar in. Måste va Jason-musen :-)

Weekend Video sa...

Det har nog något med den att göra, ja ;D

Annars får du surfa in oftare så blir det mindre att läsa :D

Daydreamer sa...

känner mig så väl igen mig i lizzarskings kommentar att detta var en film man hyrde med jämna mellanrum som yngre. =)

Detta är en av Bronson´s bästa filmer.
Givetvis pryder den svenska originalaffischen väggen i vardagsrum. :D