söndag 5 april 2009

The Exorcist III - 1990



Denna filmen är baserad på regissören William Peter Blattys bok Legion och han har även skrivit manuset till filmen. Det är inte ofta en filmatisering av en bok är bättre men det händer. Detta är ett sådant fall. Jag läste boken för ett par månader sedan och har den rätt färsk i minnet och när boken är mer en detektivhistoria och baseras på vänskapen mellan Kinderman och Dyer så är filmen en mer rak skräckthriller som nästintill spöar Exorcisten.

George C. Scott är fantastisk som Kinderman här och det är ett sant nöje att se honom i action. Hans minimala spel till hans plötsliga utbrott till hans gråtattack är inget annat än stort skådespeleri. Jason Miller är tillbaka som Damien Karras och man har lite svårt att smälta att hans karaktär är här för vi vet ju alla hur det slutade i den första filmen men han gör en bra insats och till sist sväljer man förklaringen. De som väntar sig en ny Exorcisten här blir förvånade för denna är så långt i från den som det är möjligt. Vi får även Viveca Lindfors här i en liten men kul roll som definitivt kommer att få er rycka till.

Stämningen i filmen är sjukt grym och man sitter som på nålar och scenen med tanten i taket är grymt skön även om jag vet att andra inte tycker det men den scenen som är bäst är den långa tagningen på sköterskan som tycker höra sig saker och det visar sig vara is som smälter men det är givetvis inte slut där.. En enda lång tagning i en enda vinkel och ett jävligt bra resultat, svårare behöver det inte vara!

Jag gillar denna skarpt och det var sent i går när jag såg den men jag satt med gåshud ett par gånger och när jag sen väl släckte och lade mig så var det inte det lättaste att plötsligt somna. Jag har sett filmen många gånger tidigare men nu var det länge sedan sist men jag hade väldigt svårt att komma till ro och somna. Jag till och med vaknade och inbillade mig saker och det har inte hänt på många år det.

En lysande film som jag tycker är makalöst underskattad och som skrämde mig rätt rejält fortfarande. Se den och släpp alla tankar om den dumma titeln och kopplingen till Exorcisten och bli skrämda istället!

Rekommenderas definitivt!

5 kommentarer:

Mr_v sa...

Ja fy fasen, det här är en höjdare! Är lite nyfiken på vad du tycker om den fjärde delen i serien också...

Weekend Video sa...

Vilken av dem? Harlins The Beginning eller Schraders Dominion? Har sett båda men håller nog Harlins främst där faktiskt.

mamoulian sa...

Tanten i taket är riktigt på hugget, faktiskt... Några andra favoritscener är ju systern som blir attackerad av huvudsaxen... och senare Vivekas klippförsök på den där tjejen ... NAJS!

Mr_v sa...

Jag har i och för sig bara sett Harlins, och tänkte väl på den...men å andra sidan har jag inte läst så mycket Dominion, så även där är jag nyfiken, haha.

Weekend Video sa...

Ska se vad som dyker upp längre fram men man vet aldrig ;D