tisdag 7 april 2009

Drillbit Taylor - 2008




Vad gör man om man är undernärd, övernärd eller bara ovanligt glad för musikaler och ska börja i högstadiet och man blir snabbt varse om att man är i riskzonen för att bli mobbad? Gå till rektorn? Nopp. Slå tillbaka så gott det går? Nein. Skolka? Funkar ett tag men inte i längden. Så vad gör man då? Jo, man hyr in en uteliggare som får vara ens livvakt i plugget och samtidigt lära ut hur man ska försvara sig. Se bara till så att killen har koll på vad han sysslar med bara också...

Skön komedi med Owen Wilson om livet i att vara i fel gruppering i skolan och hur man kan lösa det för pengar. Fast här är det mest de tre killarna som är i centrum och deras förvånansvärt brutala plågoande. Många grymma scener trots det är en komedi varvas med riktigt roliga scener. Wilson sköter sig fint här och man påminns om hans roll i You, Me & Dupree, kanske för att de är väldigt lika men hur som helst så är han skön här.

Nate Hartley (ej släkt med Nina! jag har kollat redan) och David Dorfman sköter sig bra fast bäst är Troy Gentile. Han är en höjdare. Kolla själva. Fast finast är Lisa Ann Walter som Ryans mamma, hon är en riktig puma! Skön komedi med gott om skratt och dråpliga situationer men även en del rätt råa grejor för vara denna sortens film.

Väl värd att kolla upp!

8 kommentarer:

Mr_v sa...

Denna vart jag redigt besviken på. Owen Wilson är ju rätt skön, det är han alltid, men manuset bjöd inte det antal skratt man vill...särskilt när Seth Rogen är inblandad. Nä, då får man nog säga att Pineapple Express var en bättre manusinsats från hans sida.

Weekend Video sa...

Jag hade inga förväntningar alls på denna. Hade bara hört rätt ljummet prat om den men jag blev positivt överraskad faktiskt. Pineapple Express var sämre tyckte jag men inte lika kass som På Smällen för den är hemsk.

Mr_v sa...

Jaså, gillade du inte Pineapple Express? Jag tyckte den var hejdlöst festlig första gången jag såg den, men kanske lite tjatig andra gången. Kunde kortats och tajtats till en smula.
Superbad då, hur gillade du den?

Weekend Video sa...

Den såg jag inte ens klart faktiskt. Undrar om den är värd en andra chans. Vad säger du?
Role Models och Stepbrothers däremot gillade jag skarpt medan The Promotion sög kraftigt. Balls Out däremot hade en del sköna scener.

Mr_v sa...

Jag tyckte tokmycket om Superbad, men så är jag svag för high school-rullar om nördar också. Tyvärr tappade den lite just på slutet, så gillade du inte starten på filmen lär du nog inte ändra dig av slutet...
Hmm, bara sett Step Brotehrs av de andra du nämner, och den var jag helnöjd med. Får kolla upp de andra (men skippa the promotion, alltså...).

Weekend Video sa...

Du kanske gillar den men jag blev rätt besviken med tanke på vilka som är med i den. Kolla då upp de andra i stället och passa även på med Mr. Woodcock när du ändå är i gång :D

Mr_v sa...

Just Mr Woodcock såg jag faktiskt häromkvällen när den susade förbi på canal plus. den var klart bättre än sitt rykte!

Weekend Video sa...

Helt klart! Ska snart se om den själv igen. Sarandon är härligt sliten i den :D