torsdag 19 februari 2009

Jaws: The Revenge - 1987


Familjen Brodys yngsta som Sean som nu är polis på ön Amity, precis som sin pappa Brody var, får ett larm om att ett stycke drivved sitter ute i en varningsboj och blockerar för de inkommande båtarna. Han tar båten ut och ska lossa det när plötsligt något kastar sig upp från havets djup och biter av hans högerarm, snart sjunker båten under vikten av anfallaren och Sean finner sig vattnet där han snart blir attackerad igen. Denna gången blir det blodigt. Mamma Ellen klarar inte av sorgen och följer med äldsta sonen Michael till Bahamas där han nu bor. I och med att vattnet runt Bahamas är för varmt för vithajar så tror de alla att det inte är någon fara i vattnet men de inser snart sin okunnighet...

Detta är nog fan en av de mest oförskämt utskällda filmerna i världen. Jag kan inte förstå varför? Det är en film för det första och ingen doktorsavhandling. Att logiken i denna är uppåt väggarna är inget att bestrida för det är den. En haj som morrar som en flock grizzlybjörnar på en Samhallspicknick är inte det vanligaste, inte heller dess förmåga att färdas snabbt bör diskuteras för noga. Men detta är underhållande skräp precis som vilken italiensk hajfilm som helst om inte mer underhållande här!



Vi får fina skådisar som Michael Caine och Lorraine Gary, bara det! Visserligen blev denna Lorraines sista film visst men det får man bjuda på. Mario Van Peebles och hans far Melvin är även de med på ett hörn. Och regissören Joseph Sargant har fina titlar som White Lightning med Burtan, The Taking Of Pelham One Two Three samt en jävla massa tv-filmer bakom sig så det är ingen nykomling bakom ratten här.


Hajattackerna är jävligt brutala och sköna och jag håller dem bland de bästa i serien. Visserligen är hajen plastig som fan och kan knappt något annat än simma rakt men det kvittar för man får se mycket av den. Men sen har ju denna filmen rekordet i att ha minst body count för att vara en hajfilm, 2.5 personer är inte så värst mycket egentligen men det är en orsak bara det att denna är så jäkla underhållande. För det är den och det spelar ingen roll hur mycket det klagas på den för det kan de inte ta i från den.


Jag älskar att "återupptäcka" denna i filmhyllan här hemma och sitter var gång med ett fånigt leende när jag ser den för den är ju en hajfilm och dem är automatiskt alltid bra även om vissa är ljusår i från andra. Och denna är i min topplista på dem. Miljöerna är härliga och vattnet ser verkligen inbjudande ut i all sin smaragdgröna prakt och det slutar nästan med att man sitter i shorts när filmen är klar för denna drar upp värmen i en. så kasta ut alla fördomar om denna och lägg ner snacket om att denna är underlägsen andra filmer i samma genre för det är bara skitsnack. Detta är Hollywood från deras mest trashiga sida och det älskar jag dem för!

Kommer femman snart?

7 kommentarer:

Jay sa...

En riktigt klockren film

Anonym sa...

...har den stående i hyllan...osedd...*skäms*

(Dagens garv på den recension, för jävla kul skriven.)

Fred Anderson sa...

Jag älskar fyran. Briljant underhållning. Det finns en scen där jag tro några personer åker på en uppblåsbar... båt? Banan? Nånting... och hajen skuttar upp och attackerar dem. Min favorit.

Weekend Video sa...

Det stämmer det är en uppblåsbar banan, Fred. Den far upp i luften med ett vrål! hahaha

cozzi:
Inte sett än?? fy på dig! ;D

Anonym sa...

En fantastisk film!

Anonym sa...

He he, vad sugen jag blev att se om denna film (nog bara sett den en gång i slutet av 80-talet). Jag tror verkligen att jag kommer att uppskatta den mer nu. En film som tycks reta upp så många måste ju ses. :)

Anonym sa...

Nu blev man jävligt sugen på ett Hajen-maraton! och, som du säger, när fan kommer 5:an? För några år sen gick det rykten om att en %:a skulle spelas in som utepslade sig i en översvämmad stad, det låter ju som en briljant idé!