tisdag 20 januari 2009

Halloween - 2007


Rob Zombies nytolkning/remake av John Carpenters original var ingen höjdare. Lika bra att klargöra det direkt. Jag fann de 40 första minuterna bra med Michaels uppväxt och hans bekantskap med Loomis intressant, ända fram tills han kom tillbaka till Haddonfield sedan rasade det totalt. Där blev det så gott som scen för scen-rippat fast så mycket sämre.

De nämda första minuterna gjorde något eget av historien och visade mer och det tycker jag gott Zombie kunde fortsatt med. Det började så bra men slutade så otroligt dåligt.

Han har däremot fyllat filmen med kultskådisar från sina andra filmer The Devil´s Rejects och House of 1000 Corpses. Udo Kier, Ken Foree, Sid Haig, Sybil Danning, Malcom McDowell (som jag tycker är väldigt blek i filmen faktiskt), William Forsythe, Danny Trejo, Tom Towles, Bill Mosley, Leslie Easterbrook, Brad Dourif, Richard Lynch och Dee Wallace.

Visst blir det lite gore men det sämsta är när han trycker i ögonen på Loomis och det är blod bara för att sedan när gubben hamnar på golvet utan blod förutom från ett sår i huvudet på ett helt annat ställe!

Tjejen som spelar Jamie Lee Curtis roll här är bara påfrestande så när det väl är dags för slutet så varar det som sagt i 20 minuter och är otroligt utdraget, segt och fullkomligt värdelöst.
Nej, jag är ingen större fantast av originalet men detta började bra men slutade katastrofalt!

Undvik!!

3 kommentarer:

Mikael sa...

Håller med om mycket här. Den överdrivet utdragna slutjakten blev droppen. Och McDowell (som jag hoppades på) får hopplösa repliker och säger dom halvhjärtat. Första halvan rätt OK, även om jag tycker det känns lite onödigt att förklara Myers ondska.

Fred Anderson sa...

Jag håller delvis med. Jag tycker inte den är så dålig att man ska undvika den - huruvida en film är bra eller ej brukar jag låta den som vill se den avgöra - men jag håller helt med om att inledningen med barndomen är överlägset bäst och att det är det han borde ha fokuserat på.

Nästa del blir nog faktiskt stabilare. Sedan tycker jag att Rob Zombies gore-hype är lika med noll. Snubben är torrare än Brigitte Bardot nu för tiden när det gäller saftigheter.

Weekend Video sa...

Micke: En scen var annars bra i en usel halva. Det är den när Meyers hittar kniven och masken i sitt gamla hus. Och i samma veva som masken kommer fram så startar den klassiska musiken. Men det var också det enda som var bra där.

Fred:
Jo, det kanske var lite overkill där med att utfärda undviks-varningen men det kändes rätt då ;D